spektakle
  spektakle dla dzieci
  monodramy
  recitale
  kabarety
  zespoły estradowe
  inne
 
 
PATTY DIPHUSA Autor Pedro Almodovar

Reżyseria Marta Ogrodzińska
Występuje Ewa Kasprzyk

Projekt dotyczy adaptacji teatralnej opowiadania Pedro Almodovara “Patty Diphusa”, którą napisał specjalnie dla Ewy Kasprzyk Remigiusz Grzela. Po raz pierwszy Pedro Almodovar, po lekturze propozycji scenicznej “Patty Diphusa”, zgodził się udzielić praw autorskich na wystawienie tego tekstu w polskim teatrze. Dodać trzeba, że oryginalnie “Patty Diphusa” nie jest typową nowelą. Składa się bowiem z felietonów jakie publikował autor w pismach hiszpańskich. Tym większy rozmach ma więc pomysł przeniesienia ich do teatru.

     PATTY DIPHUSA to tytułowa bohaterka zbioru tekstów Pedro Almodovara. PATTY DIPHUSA to gwiazda porno. PATTY DIPHUSA to niemal archetypiczna „kobieta Almodovara”: wyrazista, intensywna, bezpretensjonalna, naiwna, czuła i groteskowa. Sam Almodovar nazywa PATTY „wiernym odbiciem swoich własnych odczuć”, „dziewczyną, która ucieka od samotności i od siebie samej” oraz "krzywym zwierciadłem odbijającym rzeczywistość".
     PATTY DIPHUSA była dla Almodovara symbolem połowy lat osiemdziesiątych w Madrycie. Ale to przede wszystkim KOBIETA. Właśnie o niej pisze w swoich tekstach- o KOBIECIE. I o KOBIECIE
i MĘŻCZYŹNIE. Ale przede wszystkim o KOBIECIE w kobiecie. Ona JEST w tym tekście, w jego zmysłowości, dosadności, odwadze i strachu,
w jego tęsknocie i namiętności i pogoni za nimi. PATTY narodziła się
w głowie Pedro Almodovara w Hiszpanii, ale może żyć w każdym z nas, w Afryce, Portugalii, Tokio... Może także w Polakach, często głęboko skrywana, nieuwolniona, nieodkryta?
     PATTY DIPHUSA to pean na cześć życia. To opowieść o KOBIECIE
i jej ŻYCIU, o każdym oddechu który zdarza się tu i teraz, napełnia płuca powietrzem, komórki życiem, a ludzi tęsknotą i pożądaniem.

     Po raz pierwszy w polskim teatrze wystąpi Patty Diphusa, światowej sławy gwiazda porno. Patty Diphusa jest kobietą nowoczesną, niezależną, wyzwoloną, kochającą seks. Rozgłos zyskała wcielając się
w najodważniejsze fantazje erotyczne widzów. Jej życie prywatne jest równie barwne, burzliwe i podniecające jak jej filmy. Po raz pierwszy przyjęła propozycję występu w teatrze, przed publicznością, której podczas godzinnego spotkania zdradzi sekrety swojego życia osobistego, zawodowego i seksualnego. Szczerze i bez zahamowań opowie o swoich doświadczeniach, przeżyciach, planach życiowych i osobistych marzeniach. Patty, na co dzień „symbol seksu”, zdradzi w intymnym spotkaniu z widzami swoje drugie oblicze- kobiety, która widzi i czuje zaskakująco dużo.
     Twórcą postaci Patty Diphusa jest Pedro Almodovar, który wymyślił ją w połowie lat osiemdziesiątych jako symbol ówczesnych czasów
w Hiszpani, ale także rodzaj swojego alter ego. Na podstawie tekstów Pedro Almodovara powstaje przedstawienie teatralne, monodram,
w którym w rolę Patty Diphusa, niemal archetypicznej „kobiety almodovarovskiej”, wciela się Ewa Kasprzyk. Dla nas, dzisiaj, Patty jest doskonałym pryzmatem do pokazania świata współczesnego. Podczas godzinnego spotkania Ewa Kasprzyk jako Patty z pasją
i zaangażowaniem opowiada i rozlicza się ze sobą, swoim życiem
i dzisiejszą rzeczywistością.







   

Przedstawienie wyreżyserowała Marta Ogrodzińska, studentka IV roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Wcześniej ukończyła studia na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Etiudy i przedstawienia zrealizowane podczas studiów na Wydziale Reżyserii to min.: "Pułapka" Tadeusza Różewicza, "Tupilak" Per Olova Enquista, "Makbet" Williama Shakespeare’a i "Zachodnie Wybrzeże" Bernada-Marie Koltesa. Była asystentem reżysera przy "Letnikach" M.Gorkiego w reż. Eugeniusza Korina i przy "Kopciuchu" J.Głowackiego w reż. Willa Pommerantza
w Teatrze Narodowym w Warszawie. Jej pierwsze samodzielne przedstawienie przygotowane poza murami Akademii Teatralnej to monodram Ewy Kasprzyk wg. tekstu P.Almodovara pt. "Patty Diphusa".

     Pomysł na monodram na podstawie tekstów Pedro Almodovara pt. "Patty Diphusa" zrodził się w głowie Ewy Kasprzyk. Z prośbą
o napisanie adaptacji zwróciła się do Remigiusza Grzeli, któremu pomysł, zwłaszcza po obejrzeniu "Bellissimy" Artura Urbańskiego, bardzo się spodobał.
W "Bellissimie" Kasprzyk wykreowała postać niemal wyjętą z filmów Almodovara. Tego samego zdania byli krytycy. „Bellissima” przyniosła Ewie Kasprzyk wiele nagród na wielu festiwalach filmowych świata. Najważniejsze z nich to Grand Canal Award na Festiwalu w Wenecji i Nagroda dla Najlepszej Aktorki Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 2001. Ewa Kasprzyk jest ulubioną aktorką młodych reżyserów. Chętnie grywa w filmach off-owych. Sympatię widzów zdobyła rolą Ilony Clarck-Kowalskiej w serialu „Złotopolscy”. Zagrała kilkadziesiąt ról filmowych i teatralnych w Polsce
i zagranicą m.in. u Barbary Sass („Dziewczęta z Nowolipek”, „Rajska Jabłoń”), Grzegorza Królikiewicza („Drzewa”), Wandy Różyckiej („Jemioła) i Romana Załuskiego („Kogel – mogel”, „Galimatias”, „Komedia małżeńska”).

     Autorem adaptacji jest Remigiusz Grzela, dziennikarz i dramaturg. Do tej pory napisał kilka sztuk: “Na gałęzi" (główna bohaterka wzorowana na postaci Oriany Fallaci), "Biografię", "Uwaga - złe psy!" (monodram o Anicie Szaniawskiej, schizofrenicznej żonie Jerzego Szaniawskiego), "Naznaczonych" (sztuka opowiadająca o tragicznym życiu ostatniej miłości Franza Kafki, Dory Diamant i jej córki Franciszki Marianny). Grzela jest też autorem kilku książek, między innymi “Rozum spokorniał. Rozmowy z twórcami kultury”, a jego teksty poetyckie były tłumaczone na języki: angielski, włoski, norweski i hebrajski. Jego teksty są próbą penetracji kobiecej psychologii. Należy do Agencji Dramatu
i Teatru, a także Komitetu Czytań Dramaturgii Francuskiej.

Hubert Grabowski
Wizażysta, kreator wizerunku scenicznego i medialnego, na co dzień charakteryzator w warszawskim Teatrze Rozmaitości.
Pracuje z wybitnymi reżyserami teatralnymi, m.in. z Grzegorzem Jarzyną, Krzysztofem Warlikowskim, Krystianem Lupą; chętnie podejmuje się pracy przy teatralnych projektach offowych (współpraca
z Marcinem Wroną przy spektaklu UWIĘZIENI, Redbadem Klynstrą przy ELECTRONIC CITY, Łukaszem Kosem przy SNACH).
Stale współpracuje z TVP, gdzie kreuje makijaż i fryzury znanych prezenterów telewizyjnych, m.in. w programach KAWA CZY HERBATA, OD A DO ZDROWIA i innych. Od dwóch lat odpowiedzialny za wizerunek medialny prezenterki i dziennikarki Iwony Schymalli.
Charakteryzator prowadzących prestiżowe imprezy medialne: Rozdanie Nagród Grand Press dla Najlepszych Dziennikarzy, Gala TERAZ POLSKA, Rozdanie Nagród im. Drawicza, Gala Konkursu NAJPIĘKNIEJSZY BIAŁY UŚMIECH Miesięcznika TWÓJ STYL, Obchody ŚWIATOWEGO DNIA SERCA.
Współpracuje z popularnymi magazynami, stworzył między innymi serię sesji dla miesięcznika GENTLEMAN.
Jego ostatni projekt to stworzenie wizerunku Ewy Kasprzyk
w monodramie PATTY DIPHUSA na podstawie tekstu Pedro Almodovara w reżyserii Marty Ogrodzieńskiej (2004).

Zwykle bardzo zajęty, twierdzi jednak, że nigdy nie pracuje, ponieważ wykonywanie zawodu to dla niego czysta przyjemność.


EKIPA:
Ewa Kasprzyk - w roli Patty Diphusa
Marta Ogrodzińska - reżyseria
Remigiusz Grzela - adaptacja tekstu
Hubert Grabowski - wizerunek sceniczny









 

Galeria




Polecamy
AUDIENCJA V
SCENARIUSZ DLA TRZECH AKTORÓW
KWARTET
"OPIS OBYCZAJÓW..." wg. ks. Jerzego Kitowicza
ANDRZEJ GRABOWSKI SHOW
Geraldine Aron "MÓJ BOSKI ROZWÓD"
PATTY DIPHUSA Autor Pedro Almodovar
.........................